بهترین مرکز گفتار درمانی کودکان در تهران | بهترین متخصص گفتار درمانی در تهران

دير حرف زدن كودكان | دکتر برای دیر حرف زدن کودک

بهترین مرکز گفتار درمانی کودکان در تهران | بهترین متخصص گفتار درمانی در تهران

 

چرا تشخیص و درمان اختلالات در کودکان مهم است؟

سعی می کنیم با یک مثال به توضیح اهمیت تشخیص و درمان اختلالات بپردازیم.

از آن جایی که بسیاری از اختلال ها ریشه ژنتیکی دارند پس در نسل های گذشته نیز این اختلال ها وجود داشته مثلا کودکی رفتاری مشابه پدر و مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ یا حتی دایی، خاله، عمو و عمه خود دارد که قطعا آن ها نیز رفتاری مشابه نسل های قبل خود دارند و این اختلال همینطور در نسل های گذشته یا بهبود می یافتند یا حتی بدتر نیز می شدند.

تصور کنید انسان روی زمین بیش از ۱۰،۰۰۰ سال است که زندگی می کند، در گذشته هم شغل عموم مردم کشاورزی و دامپروری بوده است که اگر آنها دارای هی اختلالی مثل خواندن و نوشتن، ریاضی، گفتار، زبان، عدم تمرکز، بیش فعالی و … بودند با توجه به گسترده نبودن تعاملات افراد با محیط اطراف این اختلالات هم چندان برای آن ها دردسر ساز نمی شد.

یک کودک بیش فعال در زمان های گذشته، به دلیل فضای باز فعالیت و تعامل می توانست انرژی خود را تخلیه کند و حتی اگر نمیخواسته به مدرسه یا مکتب برود می توانسته از طریق کار در مزرعه یا دامپروری به زندگی خود با کمترین مشکلی ادامه دهد.

اما محیط زندگی امروزه ما سراسر تعامل با افراد و ابزارهای مختلف است. تعامل با این ابزارها نیاز به هزاران مهارت دارد که اختلال ها همانطوری که گفته شد مانند فیلتر و پرده ای در برابر رشد مهارت های کودک قرار می گیرد.

 

 

جهت مشاوره و رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱۲۲۳۶۷۰۳۶

۰۹۱۲۰۴۵۲۴۰۶

۰۹۲۱۴۸۶۱۹۴۹

 

 

 

در گذشته حیات انسان ها انقدر وابسته به تحصیلات و تعاملات آن ها با یکدیگر نبود. یک کشاورز می توانست برای ادامه حیات از محصولات باغ خود استفاده کند یا با کمترین تعامل با آدم های دیگر و از طریق مبادلات مختلف، دیگر ملزومات زندگی خود را تهیه کند.

تصور کنید اگر کودکی، در این زمان دچار اختلال بیش فعالی باشد در آپارتمان ها یا خانه های کوچک چگونه می تواند انرژی خود را تخلیه کند یا حتی اگر به دلیل وجود اختلال عدم تمرکز نتواند به تحصیلات خود ادامه دهد، قطعا ادامه حیات او با مشکلات جدی ای روبرو خواهد شد.

در تحقیقی در امریکا رتبه بندی ای درباره مشاغل متعدد ارائه شده بود. در رتبه سوم بهترین کسب و کارها در جهان روابط عمومی بالا آمده بود. یعنی ارتباط با محیط اطراف خود به عنوان یک کسب و کار شناخته شده است.

پس ادامه حیات انسان ها در عصر اخیر حقیقتا وابسته به تقویت تعاملات بهتر با محیط اطراف است.

چرا باید به مشاور یا درمانگر مراجعه کرد.

پاسخ به این پرسش با توجه به توضیحات بالا آسان است. خانواده ها پس از مراجعه به مشاور یا درمانگر به دو دسته تقسیم می شود.

کودک دچار اختلال است: اختلال تشخیص داده می شود و بهترین راه برای درمان او انتخاب می گردد که در بالا به تفصیل مزایای این روش توضیح داده شد. تصور کنید به کودک امتیاز خیالی داده می شود که نشان دهنده مقدار اختلال او است. امتیاز کودک منفی ۱۰ یا منفی ۲۰ است با رفع اختلال ها در کودکان، امتیاز او به صفر می رسد.

کودک دچار اختلال نیست: که روش هایی برای افزایش بهبود عملکرد کودک انجام می گیرد تا بتواند با محیط بهترین تعامل ممکن را داشته باشد. تصور کنید امتیاز کودک در این سناریو، صفر است با بهبود عملکرد امتیاز او به عدد های بالاتری مثل ۱۰ و ۲۰ می رسد.

پس در هر دو حالت مراجعه به مشاور و درمانگر درست و حاذق می تواند در آینده کودک تاثیری شگرف داشته باشد.

نورولند (فرزندان برتر سابق) با بیش از ۲۰ سال درمان تضمینی اختلال کودکان بدون دارو همراه خانواده های عزیز است.

 

برای مطرح کردن مشکلاتتان شما می توانید از طریق واتس اپ، تلگرام یا فرم تماس با ما اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مشاوره آنلاین مراجعه نمائید.

 

متخصصین، مشاورین و درمانگران مجموعه گفکار برای شما عزیزان بهترین مقالات در ارتباط با گفتار درمانی کودکان را تهیه دیده اند که مقاله ای که مطالعه می فرمائید، مقاله اصلی گفتار درمانی است. برای مطالعه مقالات مرتبط از جدول پائین گزینه مربوطه را انتخاب کنید.

 

 

شاید شما هم کودکانی را دیده باشید که در گفتار مشکل دارند؛ مثلا نمی توانند کلمات را به صورت روان ادا کنند و افکار خودشان را به صورت یک جمله کامل بیان کنند!

تلفظ نادرست حروف، نداشتن دایره واژگان وسیع، لکنت، مکث طولانی، مشکل در برقراری ارتباط با دیگران و… از جمله رایج ترین اختلالات گفتاری هستند. مشکل در گفتار باعث می شود که کودک نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند و به همین دلیل، اعتماد به نفسش کاهش پیدا می کند. در این موارد، باید مشکل گفتار کودکان را با کمک علم گفتار درمانی برطرف کرد.

تعریف اختلال گفتار و اختلال زبان

بطور کلی اختلالات مربوط به صحبت کردن و برقراری ارتباط در کودکان به دو نوع اختلال زبان و اختلال گفتار تقسیم میشوند، که با هم فرق دارند:

اختلال گفتار:

اختلال گفتار به این معناست که کودک در تلفط آواها، حروف و کلمات دچار مشکل میشود، حروف ر ا اشتباه یا جابجا تلفظ میکند و نمیتواند از عضلات صورت و فک خود به درستی برای ادای کلمات استفاده کند. معمولا کودکان دچار اختلال گفتار در تلفظ حروفی مثل س، ش، ز، ر، ل و … مشکل دارند و گاهی نیز روی تلفظ یک حرف گیر میکنند یا دو حرف یک کلمه را جابجا میکنند. لکنت زبان یکی از رایج ترین انواع اختلال گفتار است.

اختلال زبان:

اختلال زبان نوعی از اختلال است که باعث میشود کودک نتواند به درستی از طریق کلمات و جملات منظور خود را بیان کند، او در ساختن یک جمله یا عبارت کامل، و استفاده از قواعد درست مشکل دارد. این کودکان ممکن  است حتی در اجرای لحن مناسب برای جمله، یا استفاده از زبان بدن نیز مشکل داشته باشند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در درک صحبت های دیگران نیز با چالش روبرو باشند.

گفتار درمانی کودکان چیست؟

گفتار درمانی، روشی است که به بهبود گفتار کودک منجر می شود. این روش به کودک کمک می کند تا مشکلات زبانی و گفتاری خود مانند اختلالات واجی و صدا، بیان ضعیف، لکنت زبان و… را برطرف کند.

گفتار درمانی به کودکان یاد می دهد که حجم صدای تولید شده را کنترل کنند و کلمات و صداها را به صورت کاملا درست ادا کنند. در گفتار درمانی به کودکان یاد داده می شود که کلمات موردنظر خود را در قالب جمله بیان کنند. به طور کلی می توان گفت که گفتار درمانی، علم بررسی بیماری یا اختلالاتی است که روی گفتار فرد تاثیر می گذارد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، گفتار درمانی به معنای درمان با گفتار نیست؛ بلکه درمان اختلالات گفتار و زبان است. به یاد داشته باشید که گفتار درمانی با مشاوره فرق دارد.

رشته گفتار درمانی تنها محدود به اصلاح مشکلات تلفظی (همچون عدم توانایی تلفظ صحیح حرف سین) نیست.

متخصصان درمانگر وظیفه درمان کودکانی به عهده دارند که در درک و بیان زبان مادری دچار مشکل هستند. همچنین در افراد بزرگسال نیز گفتار درمانی برای افرادی مناسب بوده که نمی‌توانند خوب صحبت کنند و ضعف گفتاری دارند.

در واقع ضرورت استفاده از خدمات گفتار درمانی مخصوص سن خاصی نبوده و ممکن است افراد در سنین مختلف به این خدمات نیاز پیدا کنند. از یک نوزاد گرفته تا افراد مسنی که در اثر سکته قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند، ممکن است در مقطعی لازم باشد که به متخصص درمانگر مراجعه کنند. بهترین درمانگر کسی است که بتواند با افراد در سنین متفاوت، ارتباط درست برقرار نماید.

 

 

 

 

جهت مشاوره و رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱۲۲۳۶۷۰۳۶

۰۹۱۲۰۴۵۲۴۰۶

۰۹۲۱۴۸۶۱۹۴۹

 

Our Score
Our Reader Score
[Total: 1 Average: 5]
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *