کودکان سندرم داون|آموزش مهارت‌های گفتار و زبان

کودکان سندرم داوون

کودکان سندرم داون یکی از مهمترین مسائلی که آنها را دچار چالش می کند ، مهارت های زبانی و گفتاری است.

پدر مادر ها نیز دغدغه های فراوانی در این زمینه دارند و به دنبال راه حل های مختلف برای گفتاردرمانی کودکان خود هستند.

در این مقاله به روش های مختلف گفتار درمانی در ارتباط با این فرشتگان عزیز می پردازیم.

انواع روش‌های درمانی در کودکان سندرم داون :

Focuse stimulation

Imitation

Modelling

گفتار موازیParallel talk

گفتار باخودSelf talk

بسط دهی Expansion

تعمیمExpatiation

شرطی سازی

گفتاردرمانی

Education of reading

 

مقدمه:

درسالهای اخیر توجه قابل ملاحظه ای به انواع روشهای آموزش ( گفتاردرمانی ) و مداخله در

کودکان سندرم داون و تأثیر این آموزش‌ها بر وضعیت زبان درکی و بیانی این کودکان شده است.

روش  درمانی که در سالهای اخیر مطرح شده روش آموزش خواندن  است  که از توجه پروفسور سوباکلی به نامه شخصی به نام کسلی دافن در سال ۱۹۷۹آغاز گردید.کسلی هنگام آموزش به دختر ۳ساله سندرم داوون خود،به نام سارا،متوجه شد،کلماتی که از طریق خواندن یادگرفته بود،بسیار سریع تر از کلمات شنیده شده،در زبان گفتاری اش وارد میکند.که در نتیجه این آموزش،سارا توانست به خوبی صحبت کندودر مدارس عادی به تحصیل وآموزش مشغول شود.

طبق مطالعات مختلف، زمانی که کودکان سندرم داوون در مرحله یادگیری واژگان،در معرض آموزش خواندن قرار می گیرند، سرعت یادگیری آن ها افزایش یافته و زودتر از زمان مورد انتظار برای آنها از جملات کامل استفاده میکنند.

(مزایا)تئوری روش آموزش خواندن – گفتاردرمانی :

۱-یکی از دلایلی که می توان برای افزایش یادگیری از طریق خواندن عنوان کرد،این است که بر اساس توانمندیهای کودکان سندرم داوون ، یعنی حافظه بینایی قوی آنها به آموزش میپردازد، چراکه در نیمرخ نوروسایکولوژیست کودکان سندرم داون علاوه بر نقاط ضعف (مثل مشکلات حس شنوایی، اختلال پردازش شنیداری،- نقص حافظه کوتاه مدت کلامی و آسیب حافظه واجی)نقاط قوت آنها نیز ارائه گردیده است که شامل حافظه بینایی قوی، یکپارچه سازی  بینایی-حرکتی و تقلید بینایی ناشی از پردازش بینایی-  فضایی قوی در این کودکان می باشد. که متأسفانه بسیاری از مداخلات درمانی و آموزشی بدون توجه به این نیمرخ،بر اساس نقاط ضعف این کودکان در دوران توانبخشی آنها مورد استفاده قرارمیگیرد.

۲-در روش آموزش خواندن، عقیده بر آنست که از این طریق علاوه بر افزایش لغات جدید و تلفظ بهتر کلمات، میتوان ساختارهای گرامری را در کودکان سندرم داون بهتر و سریعتر بهبود بخشید، درنتیجه میتوان طول جمله را به صورت یک جمله کامل با صرف و نحو صحیح  افزایش داد.

 

پیش نیازهای آموزش خواندن در کودکان سندرم داوون:

عدم وجود مشکلات شدید بینایی،شنوایی و حرکتی،دارا بودن حداقل بهره هوشی بین ۴۰تا۶۰،سن تقویمی ۴تا۱۰ سال،درک حداقل ۵۰ واژه ،همچنین توانایی جور کردن و انتخاب می باشد.

شیوه درمانی:

روش درمان به این گونه است که ابتدا باید پیش نیازهای آموزش خواندن را در فرد ارزیابی نموده و در صورت نیاز،این مهارتها را در وی ایجاد نموده به عنوان مثال:مهارت تطابق از نظر شکل،اندازه و رنگ که در مرحله اول این تطابق،به صورت تطابق شی-شی،سپس تصویر-تصویر و نهایتا تطابق شی-تصویر میباشد.پس از موفقیت کودک در این حیطه،مرحله بعد که مرحله انتخاب است شروع می شود.کودک در این مرحله باید بتوانداز بین چندین گزینه،گزینه هدف را انتخاب نماید.سپس پس از،با موفقیت گذراندن این دو مرحله ،آموزش خواندن شروع می شود.در واقع کودک باید این مهارتهای تطابق و انتخاب را در قالب کارت کلمات نیز بکار ببرد.

این کارت ها،باید شامل کلماتی باشند که کودک آنها را درک می کند، اولین کلمات انتخاب شده برای فلش کارتها معمولا نام خانواده و سپس کلماتی را که کودک بسیاراستفاده می کند. کلمات فلش کارت،با دست  وبطور واضح و بدون هیچ گونه عکس چاپ شده نوشته می شوند.از هر کارت کلمه حداقل باید دو سری،وبه صورت کاملا یکسان تهیه شود.

ابتدا دو کارت کلمه رادر مقابل کودک قرار داده وکارتهای مشابه آنها در دست درمانگر می باشد،سپس در مانگر یکی از کارتها را به کودک ارائه می دهد و از او میخواهد آنرا با کارت مشابه خود مطابقت دهد،در ابتدا لازم است که درمانگر چندبار به کودک الگودهی کند.پس از موفقیت کودک در این مرحله،تعداد کارتها به تدریج افزایش می یابد،در مرحله دوم کودک باید بتواندپس از ارائه کارت کلمه،به کودک،کارت مشابه آنرا ازبین کارتهای مقابل خود انتخاب کند وبه درمانگر بدهد،مرحله سوم:کودک باید پس از شنیدن نام کلمه،کارت مربوط به آنرا بدهد.

لازم به ذکر است که در تمام این مراحل نام کلمه به کودک ارائه می شود،همچنین برای یادگیری بهتر،از فیدبک هایی مانند اشاره درمانگر به کلمه،برای توجه بیشتر کودک،رد گیری کلمه با انگشت کودک وهمراه سازی نام کلمه بااشارات مناسب و… استفاده می شود.

واز آنجائیکه این کودکان نباید دچار سرخوردگی شوند ابتدا به آنها سرنخ هایی جهت اجرای صحیح ارائه می شودو همچنین در قبال پاسخ های صحیح کودک باید،تشویق های مناسب صورت گیرد و بدلیل مشکلات رفتاری از جمله لجبازی این کودکان،بهتر از از رویکرد درمانگر مدار استفاده شود.

در مرحله چهارم که مرحله آخر می باشد،ما انتظار داریم کودک پس از مشاهده کارت کلمات نام آنها را بیان کند.

نتایج درمان:

نتایج حاصل،حاکی از آنست که  روش آموزش خواندن به کودکان سندرم داوون،نسبت به دیگر روشهای زبان درمانی(آموزش سنتی)به

دلیل استفاده از نقاط قوت این کودکان یعنی حافظه بینایی، بهره گرامر در

زبان آنها را بهتر و سریعتر ارتقا می بخشدبه نظر میرسد کودکان سندرم داون به طور مستمر یک ذخیره الگوی بینایی ازکلمات نوشتاری میسازند،همانطورکه کلمات گفتاری یک الگوی صوتی ذخیره میکنند،سپس هر دوی این ذخیره ها با معنی کلمه،دانش معنایی و گرامر، دانش صرف و نحو و سیستم تولید گفتار مرتبط میشوند. بنابراین آنها میتوانند کلمات و جملات را با صدای بلند بخوانند و نیز تفکراتشان را در کلمات و جملات شفاهی بیان کنند.مطالعات مختلف در این زمینه نیزاین نتایج را تایید می کنند.به عنوان مثال:

–مطالعات استرالیا ونیوزیلند(پیترز و سنتر ۱۹۸۴)به پیشرفت ۸ کودک سندرم داون اشاره داشتند

که تحت برنامه درمانی زودهنگام آموزش خواندن قرارگرفته بودند.در پایان این مطالعه سن خواندن این کودکان،

متناسب با سن تقویمی­شان گزارش شد،که نشان دهنده پیشرفت چشمگیر آنها بود.

–کتلینیسکی و روزن(۲۰۰۲)نیز به طور جداگانه،گزارشاتی از تاثیر آموزش خواندن،در ۲ کودک سندرم داون ارائه کردند،

که نتایج بدست آمده نشان داد توانایی زبانی،گفتاری وگرامری این کودکان در حد کودکان همسن وسالشان بود.

و نتایج بدست آمده،از اجرای این روش،در مراجع مذکور،نیز حاکی از موثر بودن آموزش خواندن در کودکان سندرم داون می باشد چرا که در طی جلسات درمانی محدود،کودک پیشرفت خوبی در زمینه خواندن کلمات داشت.بطوریکه با دیدن کارت کلمه،نام آنرا بیان می نمود.

امید است این روش درمانی گامی برای یادگیری هرچه بهتر و سریعتر مهارتهای زبانی و گفتاری در کودکان سندرم داون باشد.

تماس باما

ویکی پدیا

Our Score
Our Reader Score
[Total: 1 Average: 5]
4 پاسخ
  1. منیر اسدالهی
    منیر اسدالهی گفته:

    باسپاس من در زمینه اموزش زبان انگلیسی فعالیت دارم و اکنون فردی ٢۴ساله با عارضه دان اموزشش به من سپرده شده امیدوارم با استفاده از اموزه های شما کاری برای این فرد انجام دهم

    پاسخ

تعقیب

  1. […] نقش بسیار پر رنگی در بیماری ها  و اختلالات حرکتی،ذهنی،شناختی و روان […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *