درمان تاخیر در گفتار ، تاخیر در گفتار کودکان چگونه درمان می شود

گفتار درمانی کودک 4 ساله | حرف زدن کودک 5 ساله

درمان تاخیر در گفتار ، تاخیر در گفتار کودکان چگونه درمان می شود

 

 

 

روش های درمان تاخیر در گفتار در این مقاله به طور کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

 

تاخیر در گفتار کودکان به چه علت رخ می دهد؟

با توجه به افزایش آمار کودکانی که دیر از از سن خود شروع به صحبت کردن می کنند بهتر است این اختلال را به طور کامل بشناسید و به راه های درمان آن کاملا اگاهی داشته باشید. تا در صورت مواجه شدن با این موضوع بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید و سریعا درمان ان را آغاز کنید.

تاخیر در گفتار یعنی کودک قادر نیست مانند هم سن و سال های خود از کلمات و جملات برای مطرح کردن نیاز های خود استفاده کند. در ادامه ۸ علت این اختلال را برای شما لیست کرده ایم:

  • وجود بیماری هایی مانند عقب افتادگی ذهنی
  • نبود شرایط مناسب برای یادگیری مهارت های زبانی
  • عوامل روحی و عاطفی
  • تاخیر در رشد مهارت های بدنی
  • عوامل ژنتیکی
  • بارداری های چند گانه
  • ناشنوایی
  • فلج مغزی

 

 

 

جهت مشاوره و رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱۲۲۳۶۷۰۳۶

۰۹۳۸۶۹۶۲۴۰۶

۰۹۱۲۰۴۵۲۴۰۶

۰۹۲۱۴۸۶۱۹۴۹

 

 

 

 

انواع مختلف تاخیر درگفتار

در کل سه نوع اختلال گفتار وجود دارد : درکی یا بیانی ، یا ترکیبی از هر دو . تاخیر زبانی درکی زمانی اتفاق می افتد که کودک در درک زبان مشکلاتی داردو اختلال بیانی نیز زمانی اتفاق می افتد که کودک در گفتن منظور خود و ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکلات زیادی دارد و نمی تواند آن طور که باید با دیگران ارتباط برقرار کند.

گاهی اوقات هم کودک در هر دو زمینه مشکل دارد که در این مورد کمی درمان ممکن است پروسه ی طولانی را طی کند.

چگونه می توانیم تشخیص دهیم کودک ما تاخیر در گفتار دارد؟

برای تشخیص سریع ان باید به یک متخصص مراجعه کنید اما این متخصص کیست ؟ گفتار درمان کسی است که می تواند شما را در این زمینه یاری کند. وی بعد انجام یک ارزیابی دقیق و پرسش و پاسخ از کودک شما به راحتی تشخیص خواهد که آیا کودک شما این مشکل را دارد یا نه اگر هم دارد علت آن را تشخیص خواهد داد و یک روش درمانی عالی برای کودک شما در نظر خواهد گرفت .

 

 روش های درمان تاخیر درگفتار

گفتاردرمانی

اگر میخواهید کودکان به طور حرفه ای تحت درمان قرار گیرد و سریع تر بهبود یابد به شما پیشنهاد می کنیم سریع تر به مراکز گفتار درمانی مراجعه کنید.

ممکن است گفتار درمان از مجموعه ای ماساژها برای درمان مشکل گفتاری کودک انجام دهد. ممکن است تصمیم بگیرد از طریق بازی این کار را انجام دهد. این کاملا بستگی به علت تاخیر در گفتار کودک شما دارد.
جلسات گفتار درمانی ۳۰ الی ۴۵ دقیقه طول می کشد  و تعداد جلسات آن کاملا بستگی به مشکل کودک شما د شدت آن دارد. ممکن است مدت زمان درمان ان از یک ماه تا چند ماه متغییر باشد.

بازی درمانی

بازی درمانی یکی از روش های موثر درمان می باشد که هم گفتار درمان از آن برای درمان استفاده می کند هم والدین می توانند در این روند با کودک همراه شوند و در خانه با او این بازی ها را انجام دهند.

دارو درمانی

گاهی اوقات متخصص از دارو های مختلف و مربوط به این بیماری استفاده میکند تا درمان کودک کامل تر شود .

لکنت زبان در کودکان | ایا لکنت زبان در کودکان قابل درمان است

لکنت زبان در کودکان | ایا لکنت زبان در کودکان قابل درمان است

انواع بازی‌ها برای تقویت گفتار کودکان

بازی حدس زدن

بازی حدس اشیاء، یک بازی عالی برای تمرین بسیاری از مهارت‌های ارتباطی کودک است. این بازی به ظاهر ساده میتواند مهارت‌های استدلالی، توصیفی و شنیداری کودک را توسعه دهد. حین انجام این بازی میتوانید با استفاده از رنگ، اندازه یا موقعیت اشیاء، کلمات توصیفی بیشتری به‌کار برده و مهارت گفتاری کودک را بهبود ببخشید.

در این بازی، یکی از بازیکنان اشیائی را در اتاق یا هر مکان دیگری که سایر بازیکنان میبینند انتخاب میکند، سپس با ارائه توصیف در مورد آن، سرنخ‌هایی به آنها میدهد تا بتوانند اشیاء مد نظر را حدس بزنند. بازیکنی که اسم این اشیاء را به‌درستی حدس بزند باید یک جمله برای این واژه بسازد که این امر به نوبه خود کمک زیادی به گفتار و روان بودن جملات کودک میکند.

بازی الفبا (اسم فامیل)

حتی در طول سفر و در داخل ماشین نیز این بازی برای همه افراد سرگرم کننده است. این بازی با حروف الفبا و کلمات انجام می‌شود و بازیکنان باید به ترتیب حروف الفبای مورد نظر خود، حرفی را مشخص کرده و با استفاده از حروف الفبای تعیین شده، نام یک حیوان، غذا یا شخصیت فیلمی‌ را بگویند که با آن حرف شروع میشود. مثلاً برای تمرکز بر روی آموزش تلفظ صحیح برخی از حروف مانند “گ” یا “ج” میتوانید بازی را به سمت انتخاب کلماتی که با این حروف شروع میشوند هدایت کنید. بازی الفبا (بازی اسم فامیل) میتواند به کودک در تلفظ صحیح کلمات و یادگیری واژگان جدید کمک کند.

آواز خوانی

برای رشد مهارت‌های زبانی و تقویت گفتار کودک میتوانید آوازخوانی که فعالیتی سرگرم کننده است را با کودک خود انجام دهید. با خواندن آهنگ‌های تکراری شما به کودک خود کمک میکنید تا مفاهیم مختلف، دسته بندی، ترتیب گذاری و واژگان جدید را بیاموزد. حتی میتوانید آهنگ را طوری تنظیم کنید که شامل کلمات مربوط به اشیاء یا شخصیت‌های مختلف باشد.

کار‌ت‌های تصویری

در این بازی کلمات را روی کارت هایی خواهید نوشت . سپس هر کارت در یک نقطهای پنهان می کنید و از کودک می خواهید که آن را پیدا کندف و از او بخواهید زمانی که آن را پیدا کرد آن کلمه روی آن را با صدای بلند تلفظ کند. حتی می توانید از کودک بخواهید که با آن کلمه یک جمله بسازد.

گفتگوی گروهی

گفتوگوی گروهی بسیار می تواند در این درمان موثر باشد. می توانید یک فیلم را به صورت گروهی ببینید و سپس باهم در مورد آن فیلم با یکدیگر بحث کنید و کودک را در این گفتگو شریک کنید و از او بخواهید نظر خود را در مورد قسمت های مختلف فیلم بازگو کندیا حتی می توانید از او بخواهید کل داستان رابرایتان تعریف کند.

بازی لی لی

بازی لی لی برای درمان تاخیر در گفتار این گونه به کار گرفته می شود که در هر خانه یک کلمه ای نوشته شود و از کودک خواسته شود با پرید روی هر خانه آن کلمه یا حرف را تکرار کند. هدف از این بازی این است که کودک  مهارت تلفظ کلمات را بهبود بخشد.

 

 

 

 

جهت مشاوره و رزرو نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱۲۲۳۶۷۰۳۶

۰۹۳۸۶۹۶۲۴۰۶

۰۹۱۲۰۴۵۲۴۰۶

۰۹۲۱۴۸۶۱۹۴۹

Our Score
Our Reader Score
[Total: 1 Average: 5]
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *